Czym jest wizerunek firmy i jak go zbudować?

Na rynku działają firmy, o których mało kto słyszał. Najczęściej nie mają logo, strony internetowej i nie posługują się żadnymi materiałami reklamowymi. Wiele na tym tracą, a przede wszystkim klientów. Budowanie wizerunku firmy w dzisiejszych czasach ma ogromny wpływ na wzrost sprzedaży i rozwój firmy. Nierzadko decyduje to również o jej istnieniu.

Co to wizerunek firmy?

Wypowiadanie się na temat wizerunku firmy, powinniśmy zacząć od wyjaśnienia, czym w ogóle ten wizerunek jest. Zdaniem wielu autorów wartościowych książek, wizerunek marki i firmy jest zbiorem przekonań oraz myśli o firmie, o jej produktach lub usługach.

Wizerunek w dzisiejszym rozumieniu to sposób, w jaki firma jest postrzegana przez klientów, kontrahentów, pracowników czy konkurencję. To, czy jest on pozytywny, czy negatywny, przekłada się automatycznie na sukces bądź klęskę firmy.

W czasach, w jakich dane jest funkcjonować firmom, wizerunek decyduje o zdobyciu zaufania klientów i partnerów biznesowych. Ponadto pomaga osiągnąć mocną pozycję na rynku. W związku z tym poprawne budowanie go jest tak niezwykle istotne. Pytanie tylko, jak budować pozytywny wizerunek firmy?

Jak budować pozytywny wizerunek firmy?

  • Pozytywny wizerunek prowadzi do uzyskania większej lojalności nabywców wobec firmy i jej produktów.
  • Może przyczynić się do zdobycia przewagi konkurencyjnej.
  • Generuje wzrost sprzedaży poprzez wzrost zadowolenia klientów.
  • Dodatkowo przyciąga inwestorów i potencjalnych pracowników.

Kreowanie marki najlepiej rozpocząć od opracowania dobrej strategii. Firma musi ustalić, w jaki sposób chce być postrzegana i jaki wizerunek jest przede wszystkim realny do wykreowania w istniejących warunkach. Bardzo ważne jest, aby określić tożsamość firmy w oparciu o jej wartości, misję oraz wizję. Istotne jest również, aby wyznaczyć konkretne cele wizerunkowe, metody pomiaru efektów, a do tego wszelkie sposoby i czas ich osiągnięcia. Warto też przeprowadzić wizerunkowe badania opinii. Na tej podstawie będzie można ustalić, co jest do zmiany, co wymaga dopracowania, wyeliminowania, czy dodania.

Istnieje wiele sposobów kreowania wizerunku przedsiębiorstwa. Wymienić należy system identyfikacji wizualnej, społeczną odpowiedzialność biznesu, wypracowanie standardów obsługi klienta, dbanie o relacje z mediami i kontrahentami oraz dbanie o wizerunek w internecie.

Wizerunek firmy a identyfikacja wizualna

Identyfikacja wizualna to przeróżne elementy, które podkreślają indywidualny charakter firmy i tym samym stanowią ich znak rozpoznawczy. Wszystkie działania, jakie będą tworzone w ramach systemu identyfikacji wizualnej, muszą być ze sobą spójne. Ważne jest wobec tego, aby posługiwać się tym samym logotypem, kolorystyką na stronie i na materiałach reklamowych. Zaleca się również zachowanie spójności w kontekście wystroju firmowych pomieszczeń, czy stoisk targowych.

Identyfikacja wizualna firmy jest elementem wizerunku firmy. Jest elementem, który ten wizerunek tworzy. Dlatego tworzenie wizerunku firmy, trzeba zacząć od opracowania atrakcyjnej identyfikacji wizualnej.

Wizerunek a tożsamość

Bardzo często stosuje się pojęcie wizerunku zamiennie z tożsamością firmy. Jednak trzeba pamiętać, że tożsamość to szereg działań, które mają tworzyć pozytywny wizerunek. W związku z tym jest to ogół idei oraz narzędzi, które wykorzystuje się, aby osiągnąć zamierzony cel.

Elementy, które wpływają na identyfikacje i wizerunek firmy

Na wizerunek firmy wpływ ma wiele czynników. Ostatecznie zależą one jednak od działań podjętych przez firmę. Czynniki te to między innymi: nazwa, identyfikacja wizualna, logo, rodzaj kontaktu firmy ze środowiskiem, a także kultura organizacji.
Wizerunek firmy ma mocny wpływ na jej istnienie na rynku i powodzenie. Firma, która jest postrzegana w świetle profesjonalisty dbającego nie tylko o swoje interesy, ale również o dobro pracowników i klientów, budzi zaufanie. Tym sposobem przyciąga ich uwagę i zachęca do korzystania z oferty. A pozytywne opinie wyrażane na temat danej firmy, mają też swój wkład w budowanie pozytywnego wizerunku tego podmiotu. I wówczas firma zajmuje jeszcze silniejszą pozycję na rynku.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ciasteczka

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie plików Cookies. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności.