Jakie są różnice między hotelami 3-, 4- i 5-gwiazdkowymi?

Jakie są różnice w gwiazdkach hotelowych?

Każda osoba, która kiedykolwiek korzystała z usług hotelowych, zetknęła się zapewne z oznaczeniami kategoryzującymi obiekty — gwiazdkami. Pozwalają one określić standard danego miejsca i są przy tym stosunkowo dokładne. Jakie są więc praktyczne różnice pomiędzy hotelami 3-, 4-i 5-gwiazdkowymi?

Jakie czynniki uwzględniane są przy przyznawaniu gwiazdek hotelom?

W Polsce hotelowe gwiazdki przyznawane są przez marszałka województwa (nie działa on sam — w procesie decyzyjnym wspomaga go specjalna komisja). Lista czynników, jakie są brane przy tym pod uwagę, jest niezwykle długa — liczy ponad 50 punktów. Najważniejszymi jej elementami są:

  • udogodnienia, dostępne dla gości;
  • liczba i powierzchnia pokoi;
  • wyposażenie.

Zaznaczmy, że prawie każdy kraj ma swój własny system kategoryzacji, dlatego też obiekty trzygwiazdkowe, prezentowane np. w zestawieniu https://www.top10hoteli.pl/artykuly/top-10-hoteli-na-swieta-bozego-narodzenia, mogą zdecydowanie różnić się standardem od hoteli zagranicznych o tym samym oznaczeniu (niestety, nie wszyscy są tego świadomi). Oczywiście w naszym artykule skupimy się tylko i wyłącznie na problemie kategoryzacji obiektów położonych w Polsce.

Jakie warunki musi spełnić hotel trzygwiazdkowy?

Hotel, który może poszczycić się trzema gwiazdkami, uznawany jest za obiekt oferujący stosunkowo wysoki komfort usług. Przykłady takich właśnie miejsc można znaleźć na stronie top10hoteli.pl, prezentującej różnorodne zestawienia i rankingi. Jeżeli idzie o kwestie formalne — obiekt tej kategorii powinien zapewniać gościom:

  • całodobową recepcję;
  • miejsce do przechowywania przedmiotów o wysokiej wartości;
  • możliwość opłacenia usług kartą kredytową;
  • dostęp do restauracji hotelowej, serwującej pełne posiłki;
  • usługi bagażowe.

Ponadto pokoje jednoosobowe w hotelu o tym standardzie powinny mieć co najmniej 10 metrów kwadratowych powierzchni (dwuosobowe — 14 metrów kwadratowych), a każdy z nich musi być wyposażony m.in. w telewizor, odbiornik radiowy, minibar (alternatywnie: dostęp do usługi room service) oraz własną łazienkę.

Jaka jest różnica między hotelem 3, a 4-gwiazdkowym?

Jakie są kryteria przyznania hotelowi czterech gwiazdek?

Obiekty czterogwiazdkowe mają jeszcze wyższy standard. Powinny one zapewniać gościom:

  • usługi konsjerża,
  • usługi parkingowe,
  • siłownię i gabinety SPA,
  • internet WiFi,
  • dostęp do sali konferencyjnej.

Powierzchnia pokoju dwuosobowego musi wynosić w hotelu o czterech gwiazdkach co najmniej 16 metrów kwadratowych, a pokoju jednoosobowego – 12 metrów kwadratowych. Standardowe wyposażenie powinno być wzbogacone o klimatyzację, minibar, telefon i sejf. W każdej łazience musi znajdować się zestaw kosmetyków oraz suszarka do włosów, a recepcja powinna zapewniać obsługę w kilku językach.

Jakiego standardu można spodziewać się w hotelach pięciogwiazdkowych?

Hotele pięciogwiazdkowe to obiekty o najwyższym standardzie. Minimalna powierzchnia pokoju jednoosobowego wynosi w ich wypadku 13 metrów kwadratowych (dwuosobowego – 18 metrów kwadratowych). Klient musi mieć tu zagwarantowany dostęp do:

  • ekskluzywnej restauracji,
  • usług takich jak zamawianie limuzyny czy samochodu z kierowcą,
  • strefy SPA.

W każdym pokoju powinna znajdować się łazienka z udogodnieniami takimi jak podgrzewana podłoga. Goście mogą liczyć na codzienne sprzątanie i wymianę pościeli (z opcją dodatkowego serwisu w tym zakresie, gdy tylko sobie tego zażyczą).

Jaka jest różnica między hotelem 4, a 5-gwiazdkowym?

Czym różni się standard hoteli trzy-, cztero- i pięciogwiazdkowych?

Różnice w klasie hoteli konkretnych kategorii mogą być więc znaczne. Poniżej — jako podsumowanie — przedstawimy ich zestawienie.

  • Parking strzeżony muszą posiadać jedynie hotele cztero- i pięciogwiazdkowe. W przypadku obiektów o niższym standardzie nie jest to obowiązkowe (chociaż zdarza się często).
  • Apartamenty. Wyłącznie cztero- i pięciogwiazdkowe hotele gwarantują ich dostępność. W obiekcie o trzech gwiazdkach nocleg tego typu również można niekiedy zamówić, jednak nie jest to standard.
  • Wyposażenie łazienek. Hotele, które mogą pochwalić się czterema i pięcioma gwiazdkami, powinny zapewnić gościom dostęp do suszarki do włosów. W przypadku obiektów trzygwiazdkowych nie jest to obowiązkowe.
  • Restauracja. Powinna ona znajdować się w każdym z omawianych obiektów, jednak lokale takie będą różnić się klasą.
  • Klimatyzacja. Obiekty trzygwiazdkowe nie muszą zapewniać jej w każdym pokoju. Dla hoteli o wyższej kategorii jest to norma.

Największe różnice dotyczą jednak wyposażenia — im wyższa kategoria hotelu, tym jest ono lepsze.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ciasteczka

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie plików Cookies. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności.